अथ योगानुशासनम् II १ II
Den första sūtran i Patañjalis Yoga-sūtras har av Måns Broo översatts till "Och nu, undervisningen om yoga". Det är också en sūtra som det är lätt att läsa och sedan gå vidare, då den kan uppfattas som ett kort inledande påstående som vi bara kan läsa och gå vidare.
Precis som en sūtra ska vara är den kort och rättfram. Enligt Broo finns det sex olika typer av sūtras:
1) definition (saṃjñā), 2) tolkningsnyckel (paribhāṣā), 3) påbud (vidhi), 4) begränsning (niyama), 5) introduktion till nya ämnen (adhikāra) och 6) ytterligare tillämpning (atideśa).
- Broo (2019, sid. 33)
Enligt Broo är denna sūtra av typen fem, det vill säga en introduktion till ett nytt ämne. Grunden till detta är den första kommentar till yoga sūtra som skrevs av Vyāsa, där denne beskriva att atha i Patañjalis Yoga sūtras representerar en introduktion till ett nytt ämne (adhikārārtha). Av vissa kommentatorer har denna sūtra tolkats mer som kategori sex, som en ytterligare tillämpning, och att atha i dessa fall fått representera sålunda eller följaktligen. Att en person behöver ha tagit del av den tidigare kunskapen innan den kan ta del av Patañjalis Yoga-sūtras.
Atha kan även ses som ett konstaterande av här och nu. Ur det perspektivet blir Patañjalis Yoga sūtras ett verk som slår fast att yoga kan endast utövas här och nu och att jag i denna stund påbörjar mitt utövande av yoga. Det är en del av livet. Något som är större än att enbart utövandet av asanas (आसन).
Måns Broos översättning av Yoga-sūtras är den enda jag känner till som är till svenska. Det finns betydligt fler översättningar från sanskrit till engelska med tillhörande kommentarer. En av mina lärare har sagt att jag i studiet av yoga kommer att behöva och vilja läsa olika översättningar och kommentarer för att få en bredare förståelse för yoga och för att yogan ska bli en del av mitt liv. Här följer ett par översättningar av Yoga-sūtra 1.1.
Now the exposition of yoga is being made.
- Sri Swami Satchidananda (2019, sid. 3)
Now, the exposition of yoga.
- Jaganath Carrera (2006, sid. 9)
This is the teaching of yoga.
- Barbara Stoller Miller (1998, sid. 29)
Now, [commences] the exposition of Yoga.
- Georg Feuerstein (1989, sid. 25)
Now, the teachings of yoga [are presented]
- Edwin F. Bryant (2009, sid. 4)
Now, the teachings of yoga
- Chip Hartranft (2003, sid. 2); Richard Rosen (2007)
Now, further instruction on yoga.
- James Mallinson & Mark Singleton (2017, sid. 18)
Then comes the right time to undertake the practice of yoga.
- Pandit Rajmani Tigunait
För mig ligger mycket av kraften i Yoga-sūtra 1.1 i ordet atha, i betydelsen nu. Denna sūtra har växt till sig inom mig och fått en ökad betydelse. Kopplingen till att leva här och nu är det som gör att sūtran blir mer betydelsefull. Av de exempel jag citerade ovan är det främst Broo (2019), Carerra (2012) och Rosen (2007) som explicit gör den kopplingen.
Broo lyfter fram att yoga kan bara utövas i nuet och det finns inget bättre tillfälle att påbörja sitt utövande än nu. Carrera gör det samma och säger även att våra sinnen kan inte vara nedkörda i det förflutna eller bekrymma sig för framtiden om vi vill förstå yogans principer. Nu har också, enligt Rosen, en koppling till hur studiet av yoga i forna dagar:
"... long ago it took a long period of preparation just to gain access to it. The study of classical yoga was serious business that required commitment. [...] At some point the teacher determined that—atha, “now”—the novice was qualified enough for instruction."
- Richard Rosen (2007)
För att praktisera yoga behöver jag göra det här och nu. Jag behöver engagera mig och vara metodisk i mitt praktiserande. Tigunait framhåller detta särskilt. För mig har färden endast börjat. Det känns som att jag är i början av min resa på yogans väg. Det räcker inte med att bara läsa eller att utöva fysiska positioner. Jag behöver integrera yogan i alla delar av mitt liv. I vissa delar har jag kommit långt, i andra inte lika långt. Men jag behöver inte tänka på sen, utan på nu. Jag är där jag behöver vara och jobbar med det jag behöver utveckla, lära eller praktisera.
Kopplingen till nuet och hur det manifesterar sig i mitt liv är riktig. Det finns tydliga kopplingar till Eckhart Tolle och hans arbeten kring att leva livet fullt ut. En modern version av yoga? Ofta tänker jag när jag hör beskrivningar av olika vägar jag kan välja för att utvecklas som individ att det är så mycket som är yoga. Alltså att tankegångar och sätt att förhålla sig till omvärlden och sig själv har vuxit fram och utvecklats från traditioner såsom yoga.
Vilken är din relation till Yoga sūtra 1.1? Hur ser du på din yogapraktik?
Broo, M. (2019). Yoga-sūtra: Patañjalis Yoga-sūtra i översättning från sanskrit och med kommentar av Måns Broo. Bokförlaget Nya Doxa.
Bryant, E. F. (2009). The Yoga sutras of Patañjali : a new edition, translation, and commentary with insights from the traditional commentators. North Point Press.
Carrera, J. (2012). Inside The Yoga Sutras. Integral Yoga Publications.
Feuerstein, G. (1989). The Yoga-sūtra of Patañjali : a new translation and commentary. Inner Traditions.
Hartranft, C. (2020). The Yoga-Sūtra of Patañjali : a new translation with commentary. Shambhala Publications.
Mallinson, J., & Singleton, M. (Eds.). (2017). Roots of yoga. Penguin Books.
Miller, B. S. (1996). Yoga : discipline of freedom : the Yoga sutra attributed to Patanjali. University of California Press.
Rosen, R. (2007). Yoga Sutra 1.1: The Power of Now | Introduction to the Yoga Sutras. Yoga Journal. https://www.yogajournal.com/yo...
Satchidananda, S. S. (2012). The yoga sūtras of Patañjali: Translation and commentary by Sri Swami Satchidananda. Integral Yoga Publications.
Tigunait, P. R. (n.d.). Yoga Sutra 1.1. Yoga International. Retrieved September 18, 2022, from https://yogainternational.com/...
Sandviken 18 september 2022
Kategorier: : Yoga